poniedziałek, marca 02, 2015

kupujemy używany samochód - lista sprawdzająca / checklist

Kupowanie samochodu jest operacją dość skomplikowaną i założę się, że każdy kto uzbiera sobie na swoje wymarzone auto nie zdecyduje się na pochopny zakup. W tym celu umieszczam poniżej listę punktów które należy sprawdzić zanim zdecydujemy się na zakup.

Punkty podzielone są na poszczególne elementy nadwozie, podwozie, wnętrze, praca silnika, wrażenia z jazdy

Zaczynamy od nadwozia:
Sprawdzamy:
  • stan reflektorów i świateł przeciwmgielnych
  • działanie świateł 
  • stan wokół nadkoli i okolic przedniej szyby ( przy uszczelce) 
  • stan maski, zderzaka i lusterek pod kątem rys i odprysków
  • uszczelkę drzwi i szukamy czy nie ma śladów lakierowania
  • tylny zderzak pod kątem pęknięć i zarysowań
  • przestrzeń pomiędzy maską, klapą tylną, a błotnikami. ( powinna być dopasowana bez różnic pomiędzy lewą, a prawą stroną )
  • pęknięć na szybie przedniej
Podwozie:
Sprawdzamy:
  • zużycie opon ( w tym czy jest równomiernie zużyte - lewo,prawo)
  • rozmiar opon
  • zarysowania i zniszczenia na alufelgach
  • zużycie tarczy hamulcowej przód, tył
  • wycieki z amortyzatorów 
  • sprężyny 
  • stan zamontowania tłumika
  • wycieki ze skrzyni biegów
  • wycieki z tylnego dyferencjału*       *jeśli posiada
  • stan drążków stabilizatora 
  • stan ogólny podwozia ( pod kątem rdzy i uszkodzeń )

Silnik:
Sprawdzamy:
  • czy silnik jest zimny ( możemy zadzwonić wcześniej i poprosić aby właściciel nie odpalał samochodu 
  • poziom oleju
  • poziom płynu hamulcowego
  • poziom płynu wspomagania układu kierowniczego 
  • czy jest woda w oleju
  • podejrzenie powinno wzbudzić zbyt czyste wnętrze komory silnika, sprzedający często zlecają mycie silnika przed sprzedażą aby nie było widać wycieków

wsłuchujemy się w odgłosy dochodzące z:
  • pompy wody
  • wtryskiwaczy
  • alternatora
  • wałka rozrządu
  • łożyska - z głową pod autem
Wnętrze:
Sprawdzamy:
  • szukamy dziur w tapicerce, dywanikach
  • deskę rozdzielczą pod kątem pęknięć
  • działanie wszystkich przełączników
  • działanie układu klimatyzacji
  • dmuchawy z różnymi ustawieniami 
  • hamulec ręczny
  • działanie obrotomierza i prędkościomierza
  • działanie szyb elektrycznych
  • działanie zamka centralnego
  • koło zapasowe, klucze 
  • kamerę cofania *       * jeśli jest dostępna
  • plastiki wewnętrzne skrzydeł drzwi - prawidłowość zamocowania i stan
Podczas jazdy:
Sprawdzamy:

  • skok pedału hamulca
  • drogę hamowania
  • jak się zachowuje kierownica podczas jazdy prosto
  • jak się zachowuje kierownica podczas hamowania
  • działanie układu ABS
  • hałasy podczas jazdy, grzechotanie, stuki
  • wskaźnik poziomu temperatury
  • jaki kolor dymu jest wyrzucany z układu wydechowego ( szary dym może oznaczać uszkodzenie uszczelki pod głowicą
  • sprawdzenie lampek na tablicy rozdzielczej - przed i po uruchomieniem silnika
  • zachowanie auta na zakrętach przy wyższej prędkości
Papierologia:

  • numer VIN zgodny z ksiażką serwisową i dowodem rejestracyjnym
  • odpytać o liczbę poprzednich właścicieli,
  • wpisy w ksiązce serwisowej - odstępy czasu, kilometry przejechane
  • odpytać o datę wymiany paska rozrządu
  • odpytać o datę wymiany sprzęgła
  • odpytać o datę wymiany oleju

jeśli są jeszcze jakieś ważne informacje o któych tu nie wspomniałem proszę o komentarze w załączniku, niebawem zaktualizuję o formularz do wydruku i używania bezpośrednio podczas oględzin.

1 komentarz:

irek druk pisze...

Silnik
Sprawdzić czy w zbiorniku wyrównawczym płynu chłodniczego nie pływa olej, może mieć konsystencje kożucha lekko białawego, obecność świadczy o uszkodzonej uszczelce pod głowicą, lub pęknięciu głowicy.
Przy otwartej masce sprawdzić działanie wspomaganie kierownicy, kręcimy w prawo i w lewo słuchamy szumów i stuków.
Odpalamy silnik sprawdzamy kolejność odpalania kontrolek na desce, jeżeli któraś gaśnie i zapala się jednocześnie może świadczyć o zmostkowaniu kontrolek by ukryć awarie. Szukamy naklejek na drzwiach, które często nakleja serwis. Podczas jazdy wyłączamy radio i wentylatory, skręcamy w lewo i prawo słuchamy czy nie szumi jakieś łożysko kół. Sprawdzamy farbę na śrubach mocujących maskę i błotniki, czy nie były odkręcane.
Możemy sprawdzić ilość lakieru na blachach czujnikiem. Niestety można kupić np błotnik ze szrotu w naszym kolorze i przykręcić a pod błotnikiem wszystko zniszczone, więc uwaga. Nie każde autko malowane mało wypadek ze słoniem. Często zamalowywane są rysy i lekkie parkingowe wgniecenia