poniedziałek, marca 02, 2015

kupujemy używany samochód - lista sprawdzająca / checklist

Kupowanie samochodu jest operacją dość skomplikowaną i założę się, że każdy kto uzbiera sobie na swoje wymarzone auto nie zdecyduje się na pochopny zakup. W tym celu umieszczam poniżej listę punktów które należy sprawdzić zanim zdecydujemy się na zakup.

Punkty podzielone są na poszczególne elementy nadwozie, podwozie, wnętrze, praca silnika, wrażenia z jazdy

Zaczynamy od nadwozia:
Sprawdzamy:
  • stan reflektorów i świateł przeciwmgielnych
  • działanie świateł 
  • stan wokół nadkoli i okolic przedniej szyby ( przy uszczelce) 
  • stan maski, zderzaka i lusterek pod kątem rys i odprysków
  • uszczelkę drzwi i szukamy czy nie ma śladów lakierowania
  • tylny zderzak pod kątem pęknięć i zarysowań
  • przestrzeń pomiędzy maską, klapą tylną, a błotnikami. ( powinna być dopasowana bez różnic pomiędzy lewą, a prawą stroną )
  • pęknięć na szybie przedniej
Podwozie:
Sprawdzamy:
  • zużycie opon ( w tym czy jest równomiernie zużyte - lewo,prawo)
  • rozmiar opon
  • zarysowania i zniszczenia na alufelgach
  • zużycie tarczy hamulcowej przód, tył
  • wycieki z amortyzatorów 
  • sprężyny 
  • stan zamontowania tłumika
  • wycieki ze skrzyni biegów
  • wycieki z tylnego dyferencjału*       *jeśli posiada
  • stan drążków stabilizatora 
  • stan ogólny podwozia ( pod kątem rdzy i uszkodzeń )

Silnik:
Sprawdzamy:
  • czy silnik jest zimny ( możemy zadzwonić wcześniej i poprosić aby właściciel nie odpalał samochodu 
  • poziom oleju
  • poziom płynu hamulcowego
  • poziom płynu wspomagania układu kierowniczego 
  • czy jest woda w oleju
  • podejrzenie powinno wzbudzić zbyt czyste wnętrze komory silnika, sprzedający często zlecają mycie silnika przed sprzedażą aby nie było widać wycieków

wsłuchujemy się w odgłosy dochodzące z:
  • pompy wody
  • wtryskiwaczy
  • alternatora
  • wałka rozrządu
  • łożyska - z głową pod autem
Wnętrze:
Sprawdzamy:
  • szukamy dziur w tapicerce, dywanikach
  • deskę rozdzielczą pod kątem pęknięć
  • działanie wszystkich przełączników
  • działanie układu klimatyzacji
  • dmuchawy z różnymi ustawieniami 
  • hamulec ręczny
  • działanie obrotomierza i prędkościomierza
  • działanie szyb elektrycznych
  • działanie zamka centralnego
  • koło zapasowe, klucze 
  • kamerę cofania *       * jeśli jest dostępna
  • plastiki wewnętrzne skrzydeł drzwi - prawidłowość zamocowania i stan
Podczas jazdy:
Sprawdzamy:

  • skok pedału hamulca
  • drogę hamowania
  • jak się zachowuje kierownica podczas jazdy prosto
  • jak się zachowuje kierownica podczas hamowania
  • działanie układu ABS
  • hałasy podczas jazdy, grzechotanie, stuki
  • wskaźnik poziomu temperatury
  • jaki kolor dymu jest wyrzucany z układu wydechowego ( szary dym może oznaczać uszkodzenie uszczelki pod głowicą
  • sprawdzenie lampek na tablicy rozdzielczej - przed i po uruchomieniem silnika
  • zachowanie auta na zakrętach przy wyższej prędkości
Papierologia:

  • numer VIN zgodny z ksiażką serwisową i dowodem rejestracyjnym
  • odpytać o liczbę poprzednich właścicieli,
  • wpisy w ksiązce serwisowej - odstępy czasu, kilometry przejechane
  • odpytać o datę wymiany paska rozrządu
  • odpytać o datę wymiany sprzęgła
  • odpytać o datę wymiany oleju

jeśli są jeszcze jakieś ważne informacje o któych tu nie wspomniałem proszę o komentarze w załączniku, niebawem zaktualizuję o formularz do wydruku i używania bezpośrednio podczas oględzin.

3 komentarze:

irek druk pisze...

Silnik
Sprawdzić czy w zbiorniku wyrównawczym płynu chłodniczego nie pływa olej, może mieć konsystencje kożucha lekko białawego, obecność świadczy o uszkodzonej uszczelce pod głowicą, lub pęknięciu głowicy.
Przy otwartej masce sprawdzić działanie wspomaganie kierownicy, kręcimy w prawo i w lewo słuchamy szumów i stuków.
Odpalamy silnik sprawdzamy kolejność odpalania kontrolek na desce, jeżeli któraś gaśnie i zapala się jednocześnie może świadczyć o zmostkowaniu kontrolek by ukryć awarie. Szukamy naklejek na drzwiach, które często nakleja serwis. Podczas jazdy wyłączamy radio i wentylatory, skręcamy w lewo i prawo słuchamy czy nie szumi jakieś łożysko kół. Sprawdzamy farbę na śrubach mocujących maskę i błotniki, czy nie były odkręcane.
Możemy sprawdzić ilość lakieru na blachach czujnikiem. Niestety można kupić np błotnik ze szrotu w naszym kolorze i przykręcić a pod błotnikiem wszystko zniszczone, więc uwaga. Nie każde autko malowane mało wypadek ze słoniem. Często zamalowywane są rysy i lekkie parkingowe wgniecenia

ale.kow pisze...

Dziś jadę na sprawdzenie samochodu i jego ewentualne kupno. W zakupie pomoże mi także pożyczka z link, tym bardziej czuję się w potrzebie dopilnowania wszelkich formalności, aby nie narazić się na dodatkowe koszty. Dziękuję za artykuł. Pozdrawiam!

Radosław Barucki pisze...

Jakby nie było taka lista na pewno jest przydatna, ale pozostaje fakt znajomości budowy auta. Jeśli zaczniemy sprawdzanie samochodu https://www.motoprzyjaciel.pl/ od tej listy, nie doradzając się fachowców to nawet ona nie uchroni nas przed kupnem złego auta.